Friday, July 20, 2012

Mengapa virus dicipta ?



Virus-virus telah dicipta sebagai projek penyelidikan, usikan, dan laku musnah, serta juga untuk menyerang produk syarikat-syarikat tertentu, menyebarkan pesanan politik, dan memperoleh keuntungan daripada pencurian identiti.
Tanggapan seorang pencipta virus..
Saya seorang pencipta virus. Saya beranggapan bahawa ciptaan saya sebagai seni, dan penulisan atur cara virus adalah suatu hobi yang kreatif. Tambahan pula, virus yang saya cipta bukan semata-mata untuk melakukan pemusnahan sahaja. Selain itu, saya sebagai penulis virus menganggap sistem-sistem yang diserang oleh saya sebagai suatu cabaran intelektual atau satu masalah logik yang perlu diselesaikan oleh pihak pengeluar sistem tersebut.
Ada juga virus dicipta untuk tujuan baik..
Ada sesetengah virus dicipta bertujuan untuk melaksanakan misi yang baik. Ia menyebarkan perbaikan kepada aturcara-aturcara yang dijangkitinya, atau menghapuskan virus-virus yang lain. Walaupun demikian, virus-virus sebegini adalah agak jarang. Ia masih menelan sumber sistem, dan mungkin akan menjejaskan sistem yang dijangkitinya tanpa sengaja serta juga kekadangnya dijangkiti oleh virus yang lain dan bertindak pula sebagai vector ( pemandu ) untuk virus jahat. Tanpa disengajakan, atur-atur cara "virus baik" yang tidak ditulis dengan teliti juga boleh menjadi virus yang mendatangkan keburukan pada dirinya (umpamanya, 'virus baik' yang sebegini boleh salah mengecam fail sasaran dan dengan itu, salah menghapuskan fail sistem). Tambahan pula, ia biasanya bertindak tanpa meminta sebarang kebenaran daripada pemilik komputer

0 komen:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 
Think and share Copyright © 2009-2010 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template