Sunday, February 27, 2011

15 Tips Tingkatkan Traffic Blog


Berikut ini adalah 15 tips untuk meningkatkan traffic blog, yang gua ceduk betul-betul dari blog orang lain.haha. Jadi gua amat berharap tulisan ini bermanfaat untuk korang, korang-korang yang galak nak tingkatkan traffik dan ranking dalam search engine. Dan berikut ini adalah 15 tips untuk meningkatkan traffic blog tersebut :


1. Daftarkan blog ke Search Engine
Paling utama. Daftarkan blog kroang ke berbagai search engine utamanya Google, Yahoo dan MSN agar blog korang dikenali terindex oleh si mesin pencari.

2. Tulis Content Secara berterusan
Dalam blog content adalah yang utama, jadi pastikan tulisan korang mendapat perhatian lebih dan sesuai dengan tema blog. Kalau boleh ade niche (spesifik tajuk) untuk blog korang, macam gua, bebas saja.haha

3. Template & Design Blog
Yang ni menentukan apakah pengunjung akan stay tune kat blog korang atau tidak. Pastikan navigasi, warna dan elemen-elemen dalam blog tidak error, juga hindari broken link ( link
yang dah tak berfungsi ). Rajin-rajin search kat google untuk dapat templete best tapi free.hee

4. Domain Sendiri
Tips ni pun gua belum amalkan, rasa belum sedia lagi, tapi kalau korang buat dulu apa salahnya kan? Menggunakan nama domain sendiri akan membuat blog korang tampak lebih
pro. Contoh mohamadruzaini.com berbangding mohamadruzaini.blogspot.com, ada beza kan?

5. Meta Keywords
Edit template blog korang dengan memberi meta keywords pada title, keywords dan descriptions. Ini sangat berguna untuk SEO.

6. Submit ke Site / Blog Directory
Daftarkan blog korang ke berbagai site / blog directory seperti blogcatalog, topblogarea, topbloglist, dan sebagai. Skang melambak-lambak blog directori disediakan, rajin tak rajin je.

7. Link Exchange
Cara ini cukup populer dan sering digunakan dikalangan blogger. Tukar link dengan blog lain terutama yang mempunyai tema yang sama akan cepat menaikkan peringkat blog korang di mata search engine dan akan membawa traffic.

8. Link Internal
Link postingan korang antara yang satu dengan yang lain yang mempunyai topik sama. Kalo boleh, gunakan anchor text yang relevan supaya hasilnya lebih maksima untuk SEO (search engine optimization).

9. Sign Up ke Social Bookmarking Site
Sign Up ke Social Bookmarking Site seperti Digg, Reddit atau Stumble Upon dan dapatkan plugin untuk dipasang di blog korang. Kalau pandai tulis, dan berbakat, dan artikel korang disukai oleh pembaca maka mereka dapat men submit artikel korang ke Social Bookmarking Site melalui plugin tersebut.

10. Dummy Blog
Buat blog-blog baru untuk mendukung blog utama korang. Beri link menuju blog utama di blog-blog tersebut. Selain mendapatkan backlink untuk SEO, diharapkan pengunjung yang datang ke blog-blog dummy korang tersebut dapat dikenalkan ke blog utama korang. Pancing sikit beb.

11. Download Percuma
Buat artikel / template untuk download e-book, software, mp3 atau yang lainnya secara percuma. Ramai orang suka bende-benda free. betul tak?

12. Tagging Image
Jang korang lupa, tagging image adalah memberi identitas / nama pada gambar atau image di posting kan. Amat berguna agar image korang terindex oleh search engine.

13. Iklan Baris
Ni juga untuk mencari backlink. Iklankan blog korang di situs-situs iklan baris dan beri link menuju blog anda. Ada duit lebih boleh bayar kat google adword, atau try cari yang free punya? Korang kena cuba baru dapat rasa traffic berganda-ganda mari kat blog korang.

14. Comment di Blog Lain
Berjalan-jalan ke blog lain dan beri komen bernas terutama pada blog yang tema lebih kurang dengan korang. Kat kolum komen tu biasanya disediakan tempat untuk menuliskan URL pemberi komen. Dapat backlink doe.

15. Subscribe Feedburner
Gunakan layanan feedburner untuk pengunjung yang ingin berlangganan artikel blog korang via email. Cara ni dapat menjaga pengunjung blog korang agar selalu tahu tentang update blog korang. tapi jangan malas update lak, bosan tunggu nanti.

Huh, nampak macam banyak sangat kan? Kalau korang rasa malas, korang jangan merungut kalau unique visitor korang sekadar 50-60 orang je, nak ramai kena lah rajin sikit kan? Dan berita buruk, gua ada lagi 15 tips tambahan untuk tingkatkan traffic ke blog masing-masing. Nantikannya~

0 komen:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 
Think and share Copyright © 2009-2010 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template