Sunday, February 20, 2011

8 aksesori tambahan untuk pengguna netbook

Netbook selalunya bersaiz mini + ringan supaya kita nak bawak ke mana-mana saja dengan mudah. Netbook sekarang dah makin murah. Lebih kurang harga dalam RM900 macam tu dah boleh dapat Netbook baru dengan spec yang boleh tahan power. Macam-macam jenama Netbook boleh pilih contohnya Acer, Dell, Asus, Toshiba, HP dll.

Netbook ni sesuai kalau nak main internet kat kawasan yang ada wireless macam McD, Kopitiam, Airport dan sebagai cuma bawak nya. Untuk kegunaan biasa kat rumah kita boleh beli beberapa aksesori tambahan untuk memudahkan lagi kita buat kerja macam guna laptop biasa. Antara aksesori tambahan tu macam kat bawah ni:


External Hard Disk
External hard disk ada macam-macam jenama contohnya Western Digital, Buffalo, Samsung, Seagate, Toshiba. Ada banyak pilihan saiz storan hard disk dari 160GB hinggalah ke 1 Tera. Makin lama makin murah external hard disk ni. Sebab makin hari makin bertambah saiz storan yang akan keluar. Harga dari RM150++. Kalau beli yang 1 Tera punya hangpa nak masuk dok dalam tu pun boleh na..


Mini Mouse
Mouse penting nak memudahkan lagi kerja untuk gerakkan cursor dengan cepat. Untuk Netbook boleh gunakan mini mouse sebab saiz yang kecik sesuai dengan saiz Netbook. Ada macam-macam bentuk mouse dari harga RM10 hingga ke ratusan ringgit. Lagi mahal mouse dengan jenama yang bagus lebih tahan lama. Mouse pun ada yang USB, ada yang wireless. Boleh buat pilihan nak yang mana. Kalau jenis wireless dok kat toilet pun boleh main internet lagi.




External CD/DVD ROM
External CD/DVD ROM penting untuk Netbook sebab Netbook tak disediakan sekali CD/DVD ROM macam laptop biasa. Ramai yang tak minat nak guna Netbook sebab tak ada CD/DVD ROM. Tapi kita boleh gunakan external CD/DVD ROM supaya boleh simpan bila tak nak guna. Ada macam-macam jenama yang bagus boleh beli contohnya Asus, Samsung, Sony, Toshiba, LG, HP. Harga dalam RM100++.




USB Keyboard
USB keyboard pun penting untuk mudahkan lagi kita nak menaip. Ada yang cakap saiz butang keyboad kecik susah nak menaip. Jadi bila kita gunakan USB keyboard kita boleh taip macam biasa dengan mudah. Ada yang USB keyboard boleh lipat yang jenis getah tu. Kan senang boleh gulung-gulung campak masuk dalam beg.



Netbook Cooler
Netbook cooler amat-amat penting untuk Netbook supaya Netbook tak cepat panas bila kita guna lama-lama sampai habis bateri. Sebab Netbook ni dibuat dengan bateri yang tahan lama untuk memudahkan kita bawak ke mana-mana tempat yang tak ada sambungan elektrik. Jangan letak Netbook atas tilam ataupun tempat yang tak ada aliran udara keluar masuk. Kalau buat jugak tunggula ajalnya sebulan dua lagi.:-D





Speaker Mini
Bagi yang jenis tak minat dengar lagu guna earphone/headphone tapi lebih suka bukak lagu melalak kuat-kuat, boleh beli speaker mini untuk kuatkan lagi lagu yang kita pasang tu. Kalau guna speaker Netbook/Laptop jangan bukak speaker sampai habis takut nanti lama-lama speaker tu akan bunyi macam speaker pecah. Kalau guna speaker mini nak bukak sampai habis pun boleh sebab kalau rosak boleh ganti baru.:-p. Ada macam-macam jenis speaker yang bunyi sedap di pasaran contohnya Altec Lansing, Sonic Gear, Edifier dll. Kalau ada duit lebih beli la Altec Lansing. Bunyi sedap wa cakap sama lu..




Netbook Cover
Netbook cover ni beg untuk simpan Netbook supaya tak mudah calar ataupun kena sisa-sisa makanan/minuman. Lagipun bila ada beg senang nak masukkan macam-macam aksesori kalau nak keluar jalan-jalan.


USB Hub
USB hub paling penting untuk Netbook sebab seperti yang saya tulis kat atas tu semuanya gunakan USB. USB hub di Netbook sendiri pun ada tapi terhad. Jadi, pilih la yang power supaya boleh support banyak USB sekaligus. Ada banyak jenis jugak USB hub ni. Kalau yang murah RM10 tu boleh guna tapi bila dah masuk banyak USB dia tak akan support. Jadi beli la yang mahal sikit supaya bila nak sambungkan cooler, keyboard, speaker, DVD dengan mouse semua tu tak kan ada masalah.


Bila dah ada semua aksesori kat atas ni semua kerja kita akan jadi lebih mudah. Tapi pastikan jaga benda-benda ni elok-elok sebab barang elektronik ni sensitif. Kalau dah tak nak guna simpan la elok-elok dan rajin-rajinla bersihkan kalau berhabuk.

Ada lagi tak yang saya lupa nak masukkan? Sapa yang pakai Netbook dah ada ke aksesori-aksesori ni??:-D


Sumber http://www.zuarxpdc.com/search/label/PC%20Tips%20and%20Trick#ixzz1Ech6OP7T

0 komen:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 
Think and share Copyright © 2009-2010 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template