Thursday, October 14, 2010

Mengapa Blackberry diharamkan ?


Semenjak Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia ( SKMM ) mengeluarkan cadangan supaya telefon pintar blackberry smartphone diharamkan di Malaysia, pelbagai persoalan timbul dalam masyarakat kita terutamanya peminat blackberry ini. Ada yang kata tak patut , namun ada yang setuju.. Yang pasti ada beberapa buah negara seperti Arab Saudi, China dan India serta beberapa buah negara lagi sedang membincangkan isu penggunaan blackberry ini. Benarkah blackberry mengancam keselamatan negara?


Beberapa kemungkinan yang boleh diambil kira . Blackberry smartphone ini bukanlah satu-satunya telefon pintar yang ada kat Malaysia ni. Tapi cara pengurusan data blackberry smartphone ini yang dilihat mungkin mengancam keselamatan Negara.
Antara sebab- sebab blackberry perlu diharamkan :-


1. Ancaman keselamatan – Blackberry ada pusat servernya sendiri berpangkalan di Kanada. Pihak berkuasa negara tidak dapat memantau segala penyaluran maklumat yang berlaku.

2. Keterbukaan memberi pendapat – Fungsi Blackberry Messengermembolehkan setiap pengguna blackberry berinteraksi dan segala maklumatnya tidak dapat dipantau.

3. Terdedah kepada kebocoran maklumat – Bayangkan semua pusat data berada di Kanada dan adakah mereka benar-benar telus? Jika server blackberry diwujudkan dinegara kita. Masalah ini tidak akan timbul.

Gambarajah : Sistem Jaringan Komunikasi Blackberry

Dengan kata lain, ini bagus untuk pengguna kerana semua data yang dihantar melalui blackberry tidak akan dibaca oleh orang ketiga dan ini menjamin privasi pengguna dan mengelakkan daripada data jatuh ke tangan orang-orang yang tidak diingini. Tetapi sebaliknya untuk agensi kerajaan. Dengan sistem enkripsi yang ada pada Blackberry, mereka tidak boleh akses data yang di hantar. Kerajaan bimbang Blackberry boleh disalahgunakan kerana ia satu-satunya telefon yang menyampaikan maklumat pengguna secara automatik kepada pusat data di luar negara.. Sebab itu UAE misalnya mengambil langkah mengharamkan blackberry sehingga data-data ini boleh diakses semula.

0 komen:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 
Think and share Copyright © 2009-2010 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template