Wednesday, September 22, 2010

Tips memilih kad video

Kad video adalah peranti yang menentukan output atau video paparan skrin komputer. Ia juga dikenali sebagai kad grafik. Kad video kebiasaanya dipasang terus ( integrated ) di papan litar utama, tetapi ada juga melalui satu slot pengembangan. Terdapat pelbagai jenama Video card. Antara yang popoular ialah jenis Nvidia dan ATI.

Tips ketika memilih sebuah Kad Video

1. Tentukan bagaimana komputer anda digunakan.

Apakah computer tersebut diguna untuk permainan komputer atau hanya untuk encoding ( perisian pejabat) biasa. Ini kerana ada pelbagai jenis kad video untuk keperluan yang berbeza. Lebih tinggi memori video diperlukan jika anda sukakan games ataupun perisisan editing gambar atau video.

2. Resolusi RAM

Memori dari kad video sangat penting untuk kelajuan kerana ia memegang operan umum untuk foto dan video. Kerana kad video boleh mengakses memori sendiri lebih cepat daripada motherboard, maka gambar/video akan dipaparkan lebih cepat.

3. Sokongan Motherboard.
Motherboard mungkin mempunyai slot pengembangan berikut:

slot AGP, slot PCI standard, 1xPCI Express slot, 16xPCI Express slot. Pastikan kad video dan slot pengembangan di mana ia akan dipasang serasi

4. TV output
Tidak semua kad video memiliki kemudahan ini.
Pastikan anda menyemak ini.

5.
Kipas pada kad video

Perlu bekerja untuk mengelakkan lebihan haba daripada bahagian-bahagian tertentu. Lebihan haba boleh melambatkan prestasi.

6. Harga-berapa banyak yang anda boleh mampu membayar?
Jangan membeli kad Video yang mahal untuk komputer jenis yang lama.

0 komen:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 
Think and share Copyright © 2009-2010 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template