Monday, August 9, 2010

Cara Letakkan URL Blog Anda Di Search Engine



Free submit url to search engine adalah keyword biasa blogger atau webmaster mencari web yang menyediakan link atau perkhidmatan untuk submit url blog atau web mereka di search engine seperti google, yahoo ataupun msn. Namun, masih ramai yang tidak tahu cara ini, jadi saya nak berkongsi..

Tekniknya seperti anda siapkan sebuah rumah dimana keluarga anda tinggal di sana. Namun, tak akan ada orang tahu anda tinggal di sana sehinggalah anda beritahu kepada orang. Begitulah web anda. Search engine tidak tahu web dan blog anda sehinggalah anda memberitahu mereka. Macamana nak beritahu? Melalui submit url web atau blog anda.

Selepas anda dah submit url anda, search angine akan menghantar robot berbentuk skript ke web atau blog anda untuk crawl atau merangkak mencai keyword atau niche yang anda fokus untuk web/blog berkenaan. Di sinilah pentingnya anda set keyword, tagline, header dan footer dengan betul supaya robot ini tahu keyword dan niche yang anda fokus dengan betul. Ini semua termasuk dalam SEO atau Search Engine Optimization. Namun, untuk kali ini saya hanya dapat kongsikan cara meletakkan (submit) url blog atau web anda di search engine.

Caranya? Di bawah ini beberapa link untuk anda submit url ke search engine yang berbeza dan ianya percuma. Klik link tersebut, dan isi form di page berkenaan. Web anda mungkin tersenarai 1-7 hari paling cepat bergantung atas niche web anda. Selain search engine, saya sertakan juga page untuk anda submit sebagai backlink kepada web anda di mana ianya penting untuk SEO web/blog anda.

Antara Link-link tersebut ialah :-

1. Google submit URL page : http://www.google.com/addurl/?continue=/addurl

2.Yahoo submit URL page : http://search.yahoo.com/info/submit.html

3.MSN submit URL page : http://www.bing.com/docs/submit.aspx

4.dmoz submit URL page : http://www.dmoz.org/add.html

5.WhatUSeeksubmit URL page : http://www.whatuseek.com/addurl-secondary.shtml

6.ExactSeek submit URL page : http://www.exactseek.com/add.html

7.Web4Url submit URL page : http://www.web4url.com/add.php

8.ScrubTheWeb submit URL page : http://www.scrubtheweb.com/addurl.html

Itu adalah antara web-web untuk anda submit..semoga berjaya. Jika anda ada lain-lain laman web yang menawarkan perkhidmatan jenis ini. Sila isi ruangan komen dibawah.

0 komen:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 
Think and share Copyright © 2009-2010 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template