Sunday, August 22, 2010

Manusia Terkaya Didunia 2010

Pemilik syarikat Telekomunikasi Mexico , Carlos Slim Helu dipilih sebagai manusia paling kaya didunia oleh majalah forbes dengan harta kekayaan bernilai $ 53.5 b dengan pemilik microsoft corporation William Henry "Bill" Gates III ditempat kedua dengan harta kekayaan sebanyak $ 53.0 b . Carlos Slim Helu 70, yang mengambil alih syarikat Telekomunikasi Nasional Mexico (penswastaan syarikat) berada ditempat ketiga terkaya pada tahun 2009. Anak seorang pendatang Lubnan juga mempunyai saham di bursa kumpulan kewangan Bronco , Independent News & Media, Saks dan saham New York Times Co akhbar pakaian. . Menyumbangkan $ 65 Million untuk membiayai projek penyelidikan dalam perubatan genom dengan Miliarder filantropis Amerika Eli Broad.

Walaupun Bill Gates dikenali sebagai Pengasas Microsoft , namun Lebih dari 60 % dari harta yang diadakan di luar Microsoft , pelaburan terdiri daripada hotel Four Seasons, Televisa, Auto Nation. Mengundurkan diri dari tugas sehari-hari di Microsoft pada tahun 2008 untuk fokus pada Filantropi. Bill & Melinda Gates Foundation yang dikhaskan untuk memerangi kelaparan, meningkatkan pendidikan di sekolah-sekolah tinggi Amerika, mengembangkan vaksin terhadap malaria, TBC dan AIDS.

Ditempat ketiga ialah Warren Buffett 79, seorang pelabur saham yang pintar berasal dari United States. Mengambil alih syarikat tekstil Berkshire Hathaway pada tahun 1965, syarikat digunakan sebagai kenderaan untuk melabur di insurans (GEICO), makanan (Dairy Queen), utiliti (MidAmerican Tenaga) dan baru-baru ini hijau tech (pembuat kereta elektrik-Byd).

Jadual diatas menunjukkan senarai 20 orang terkaya didunia sehingga Ogos 2010.

0 komen:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 
Think and share Copyright © 2009-2010 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template